Pasieka Rodzinna

Miód w diecie dziecka

Dlaczego niektóre dzieci nie lubią miodu?
Często spotykamy się z opinią, że miód musi drapać w gardle. Wiele osób właśnie takiego miodu szuka, uważając go za wysoce wartościowy. Efekt drapania znajdziemy w miodach letnich, których smak jest ostrzejszy, a zapach bardziej intensywny. Dzieciom taki miód zwyczajnie może nie smakować. Dlatego w diecie dziecka warto sięgnąć po odmiany wiosenne: wielokwiatowe, rzepakowe i akacjowe. Miód rzepakowy ma delikatny zapach i łagodny smak. Zapach akacjowego jest bardziej aromatyczny, wyrazisty i jest bardzo słodki…a słodycz dzieci kochają. Miody wiosenne potrafią oswoić kubki smakowe nawet najkapryśniejszego malucha.

Od dawna miód pszczeli uważa się za bogate źródło składników energetycznych, regulujących i budulcowych, które są konieczne do życia i prawidłowego rozwoju młodego człowieka. Według dietetyków to właśnie zróżnicowany chemicznie skład miodu jest wskazaniem do wykorzystania jego bogactwa w żywieniu dzieci. Udowodniono, że wśród wszystkich naturalnych produktów najszybciej uzupełnia deficyty energetyczne organizmu. Prawie natychmiast podnosi poziom cukru we krwi i przez dłuższy czas utrzymuje prawidłowy poziom energii.


Jest łatwo przyswajalny. Nie ulega fermentacji w przewodzie pokarmowym, dlatego jest zalecany jako substancja słodząca. Nie powoduje wzdęć i kolek. Umożliwia rozwój bakterii mlekowych korzystnych dla procesów trawiennych. Organizm dziecka lepiej trawi i przyswaja miód niż sacharozę. Enzymy trawienne zawarte w miodzie również wpływają korzystnie na trawienie. Substancje aromatyczne zachęcają i pobudzają apetyt młodego człowieka. Zaobserwowano, że regularne spożywanie miodu z mlekiem przez dzieci wpływa na podwyższenie liczby czerwonych krwinek, poziomu hemoglobiny we krwi i poprawę apetytu. Naukowcy tłumaczą to bogactwem biopierwiastków w miodzie i ich pozytywnym wpływem na układ krwionośny ludzi.
Liczne badania pokazują pozytywne oddziaływanie na układ kostny. Co ma nieocenioną wartość u dzieci, kiedy tkanka kostna jest w fazie intensywnego wzrostu. Zaobserwowano bowiem, że z spożywanie miodu poprawia przyswajalność wapnia i magnezu. Dla rodziców nie bez znaczenia jest także informacja o łagodnym działaniu nasennym i uspokajającym.
Miód pszczeli należy racjonalnie dawkować. W przypadku dzieci w wieku 1-2 lat autorzy polecają jako dodatek do mleka 1 – 2 łyżeczki dziennie, 3 – 6 lat 3 łyżeczki miodu, 6 – 12 lat 6 łyżeczek, powyżej 12 lat 2 – 4 łyżki stołowe dziennie. Zakładając, że łyżeczka = 7,5 g miodu.

Opracowano na podstawie: B. Kędzia, E. Hołderna-Kędzia „Produkty pszczele w żywieniu i suplementacji diety” Postępy Fitoterapii nr 4/2006, s. 213-222.